Nu kommer monsunen!

Lagom till skolavslutning och sommarlov har monsunen redan kommit till Mumbai. I början på veckan fick vi meddelande om att det skulle komma kraftiga skyfall och igår var det så dags för monsun-premiär. Vi satt i skolan på avslutningscermoni när det fullständigt började vräka ner vatten. Under natten hade både jag och Patrik vaknat av en kraftig åskknall. Det beslöt att stänga skolan tidigt så att alla skulle kunna ta sig hem säkert innan det blev för stora översvämningar. Det regnade så mycket, så jag fick be Anand hämta mig på skolan, trots att det är knappt hundra meter till vår byggnad. Utanför skolan stod vakterna redo med paraplyer så man kunde ta sig ut till bilen utan att bli dränkt.


Många längtar efter monsunen och hela maj pratar alla om att snart kommer regnen. Det är så varmt och fuktigt precis innan regnen kommer, man behöver bara stiga ut så blir man helt genomblöt. Det är som att sätta på sig ett våt-varmt omslag och man måste vänja sig vid att ständigt vara svettig. Så inomhus i luftkonditionering är att föredra. Vilket förstås gör att man inte får så mycket sol på sig. Jag pratade med en svensk kvinna häromdagen som varit i Sverige precis och berättade hur solbrända och fina alla svenskar är efter maj månad. Då blir man ju lätt stressad... Man vill ju inte komma hem från Indien och vara blekast i stan ;) Så i tisdag blev det en sista dag på klubben med solstolen i solen (annars sitter vi alltid i skuggan). Jag och min väninna Jessica hade en underbar dag som visade sig bli den sista pooldagen för mig innan monsun och semester. Mumbai visade sig från sin bästa sida med klar himmel och en liten bris. Poolen var dessutom nerkyld, skönt.


Veckorna innan monsunen förbereder sig indierna genom att bunkra upp med presenningar och andra skydd. Alla små butiker är på gatan och de blir helt dränkta i vatten när det regnar. Man passar också på att göra ärenden och andra sysslor som blir svåra när det är vatten överallt. Många som inte har tillgång till bil får det svårt att ta sig fram på Mumbais leriga och dåligt dränerade gator. Agnes tycker inte om regnet för att det blir så svårt att ta sig fram. Jag tycker det är mysigt att äntligen få lite förändring i årstiderna. Det blir nästan som lite höststämning. Och luften blir bättre och dammet sköljs bort.

Men mer monsun än så här blir det inte för mig och pojkarna just nu, för i natt åker vi hem!!! Äntligen, som vi har längtat och räknat ner dagarna. Sista veckan har det varit jättemycket att fixa med inklusive exams på skolan så det har rusat iväg på slutet. Men nu är det sommarlov och vi får åka hem till underbara Värmdö med lagom varm sommar, ren luft och ljusa nätter. Det blir underbart! Bara nu inte all sommar redan är förbrukad hemma ;) I augusti är vi tillbaks här och då är det fortfarande monsun-årstid.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Personliga möten i slummen

Monsun-kaos!