Bokrelease och inspiration

Igår hade vi release-fest för vår bok! Det vill säga den bok som American School of Bombay ger ut i år. Det är tredje året i rad som skolan ger ut en antologi berättelser av elever, föräldrar, lärare och andra anställda, alla på temat "From the road". Årets titel är Reflections from the road och innehåller korta berättelser och dikter på åtta olika språk tillsammans med målningar, teckningar och foton. Omslaget är en målning av en student i grade 10. Årets ledord har varit "courage and compassion", ett tema som har inspirerat till berättelser om visar på mod och medkänsla. Det är berättelser från globala nomader som vågat ge sig ut att upptäcka världen, vare sig det är som medföljande, barn eller professionell. Det är berättelser om med- och motgång, om att överkomma svårigheter, om att finna styrka, vänskap och kärlek långt hemifrån eller nära.



Drivkrafterna bakom att ge ut dessa böcker (de två tidigare heter Stories from the road och Letters from the road) är skolans bibliotikarie Heeru tillsammans med en av skolans föräldrar, Gaya som är en riktig eldsjäl. De är också drivkrafterna bakom skolans Writers club som träffas en gång i veckan. Jag har varit med där sen jag kom hit i augusti och det har verkligen varit min stora inspirationskälla och mitt andningshål. Jag har älskat varje träff! Redan från första gången har jag känt mig sååå välkommen och under året har jag kunna dela texter och tankar runt skrivande med andra inspirerande, intellektuella och intressanta personer som liksom jag har många berättelser från olika delar av världen att berätta. Vilken ynnest! Jag som alltid varit dragen till det skrivna ordet har här i Mumbai hittat ett forum som har passat mig perfekt. Varje fredag har haft ett tema och en person som berättat och delat med sig kring detta. Sen har vi oftast haft en stund till eget skrivande och efter det har de som velat delat med sig av det de skrivit. Och alla språk är ok! Jag har skrivit både på svenska och engelska. Ibland översatt och ibland inte. Vet ni hur vackert det är att höra en text på koreanska? Eller att se japanska i skriven text? Och det är en sån boost att få dela med sig och få feedback på både innehåll och stil. Och att få höra andra "skrivare" berätta om erfarenheter och kunskaper, både professionella och från amatörer.

Många i Writers club har bidragit med texter till Reflections from the road, så även jag. Jag har med en kort dikt som jag skrev när jag kommit tillbaks hit från en resa till Europa och hemma. På svenska med engelsk översättning. Jätteroligt att vara med i en publicerad bok! Gårdagens bok-release var ett riktigt lyckat event, med talare, författare som läste sina bidrag och en panelintervju. Och förstås försäljning av boken. Salen var fullsatt och många fick bara ståplats.



 
För några veckor sen hade vi en heldags-retreat med Writers club, där temat var blog-writing. En journalist för Times of India, Sunita Wadekar Bhargava som tidigare skrivit en matblog där. Jättekul! Jag blir såklart inspirerad att fortsätta skriva min blog. Nästa år blir det en ny grupp som kommer att hålla i trådarna för Writers club, eftersom Gaya flyttar och Heeru skall vara tjänstledig. Jag och många med mig kommer att sakna dem! Men gruppen är såpass etablerad så det kommer att fortsätta i samma anda och förhoppningsvis blir det en ny bok, men ett nytt tema.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Personliga möten i slummen

Monsun-kaos!