Stökiga Pali Hill

Kom just tillbaks från dagens måste-tur till mataffärerna. Helt slut. Men idag provade jag ett nytt ställe som en väninna från skolan visade mig häromdagen. En liten, trång hål-i-väggen-affär i stökiga Pali Hill. Men den var bra! Som en riktig liten delikatessaffär med både köttprodukter och ostar över disk och en bra frysdisk med fisk och kött. Och andra delikatesser. Eller helt vanliga saker för en europé ;) Det mesta är importerat, vilket gör att priset är högre såklart. Men enligt utsago bra kvalitet och det känns som det viktigaste.



Pali Hill ligger i Bandra, en stökig men charmig stadsdel där många expats bor. Det är också populärt bland Bollywood-stjärnorna att bo här och det finns massor av fina butiker längs de stökiga gatorna. Och såklart många bra restauranger. Men det är inte lätt att veta vart man skall gå, så man behöver någon som tar en runt och visar i början. De flesta ställen ser mer än oansenliga ut från gatan och har inte alltid ens en skylt som visar vad det är. Och de har inga riktiga gatunamn heller, vilket gör att det ibland är lite knepigt att hitta. Man får gå på korsningar och andra landmärken. 



Pali Market i Pali Hill är ett område med framför allt små matbutiker och restauranger. Och massor av frukt- och grönsaksstånd. Det ser verkligen inbjudande ut att se hur de staplar upp de färggranna frukterna i sina stånd. Här handlar man frukt och grönt billigast och företrädesvis med kontanter. Men smutsigt är det ju... Men nu har jag får tips om ett grönsakstvättmedel som skall fungera för att ta bort smuts och bakterier, så snart kanske vi vågar äta lite fler färska saker. Jag hör från många av mina vänner som bott på mer exotiska och smutsiga platser att det är ren rutin att tvätta sina färskvaror med någon form av bakteriedödande medel. 







Min duktiga chaufför Anand ser till att jag alltid kommer fram dit jag skall och väntar på mig utanför när jag handlar. Sen hjälper han mig att bära alla kassar också. Jag är så glad att jag inte själv skall försöka ta mig fram i den här stökiga stan, det skulle helt enkelt inte gå. Trafiken är förfärlig och det största problemet här är att det är alldeles för mycket folk som skall trängas på samma yta. Men det är också charmigt mitt i allt stöket. Det känns skönt att kunna röra sig som man vill och det finns massor av spännande att se hela tiden. Livet pågår vid sidan av vägen 24 timmar om dygnet. Men det tar ju såklart sin tid att ta sig fram i trafiken. Värst är det mellan 9-11 och sen från 17 och framåt när alla skall hem. Det känns riktigt skönt att vi inte kommer att behöva sitta i den trafiken framöver för att ta oss till och från skolan. Patriks pendling är också helt ok, han är på jobbet på 20 minuter normalt sett. 





Bandra ligger inte så långt från där vår lägenhet ligger, så det blir nog dit vi kommer att åka mest för shopping och annat. När vi var här första gången i mars, så var det Bandra det första vi såg och blev guidade runt i av vår vän från Dainfern, Peder. Stöket och smutsen var lite av en chock för pojkarna då, men man vänjer sig faktiskt. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Personliga möten i slummen

Monsun-kaos!