Monsun

Jag kom nyss hem, totalt genomblöt efter att ha hamnat i en riktig monsun-skur när jag var ute och gjorde lite sightseeing med min tyska väninna. Oj, vilka regn det blir här! Jag har ju upplevt häftiga regn både i Sydafrika och i USA, men detta är något annat. Det är som en riktigt bra dusch, en sån där som de har på bättre hotell, inte någon liten snålrinnande svensk dusch. Det blir snabbt sjöar på trottoarer och vägar och alla försöker samlas under de regnskydd som finns. I Sydafrika tror jag inte att jag använde paraply en enda gång, om det regnade stannade man helt enkelt inne. Men här har vi användning för våra golfparaplyer minsann. Och till nästa år skall jag nog investera i ett par gummistövlar. Man förstår att de flesta går i flipflops, det är perfekt! För det är ju inte alls kallt. Mellan regnskurarna är det så fuktigt att det känns som luften runt omkring är ett våtvarmt omslag.





De första dagarna vi var här var det inte så mycket regn och vi tänkte nog att det här med monsun inte alls är så farligt som man föreställt sig. Det kom ett par lagom regnskurar då och då, vilket egentligen bara var skönt. Men nu har vi haft några dagar med väldigt häftiga regnväder och det tar aldrig slut. Det som är fint med monsunen är att allt är så grönt. Mumbai är så härligt lummigt nu, inte alls sådär dammigt och gråaktigt som framåt mars-april när det inte har regnat på länge. Och även om det regnar mycket så säger många att nu är tiden för att göra utflykter utanför stan, just för att det är så grönt och fint och prunkande. 


Precis som i Sydafrika blir jag helt årstidsvill här. Jag ser fantastiska sensommar-bilder från Sverige samtidigt som mina kompisar i Johannesburg lägger upp snart-är-det-vår bilder. Men här är det något annat. Det känns höstlikt när man tittar ut, men det är 30 grader varmt och jättefuktigt. Och när monsunen snart är slut så blir det sommar och vackert väder fram till juni! 

Om man läser guide-böcker så är bästa tiden att resa till Indien mellan oktober och april om man inte vill ha regn. Men jag tycker att Mumbai är vackert nu, i alla fall mellan regnskurarna, även om jag ser fram emot lite mer sol- och pool-väder. Ihållande regn blir lätt lite tjatigt och väldigt blött! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Personliga möten i slummen

Monsun-kaos!