Ännu en vecka

Fredag, så skönt!!! Även om det var en ledig dag i tisdag, så är både jag och pojkarna lite möra såhär på fredag eftermiddag. Jag har varit rejält förkyld hela veckan och känt mig riktigt hängig. Tror det är tre år sen jag var sjuk sist, så det har tagit ordentligt på krafterna. Så mest sängläge och Netflix.

Men vi har i alla fall börjat utforska matbutikerna och vad och hur man skall handla mat och andra förnödenheter. Detta är ju långt ifrån min favoritsysselsättning, så det har ju också tagit en del på krafterna... Och åh vad jag saknar Woolies!!! Vi visste att vi var bortskämda i Sydafrika med både fantastiska matbutiker och jättefina råvaror. Dessutom ett jätteutbud av bra restauranger med ett prisläge som gjorde att man kunde äta ute varje dag om man ville. Så är det inte här. Utbudet i affärerna är begränsat, man måste var noga med att kolla kvaliteten och sen måste man rengöra allt ordentligt. Sallad och andra råa grönsaker utan skal köper vi inte. Och äter inte heller på restaurang. Konstigt nog är ganska mycket frukt och grönsaker importerat långt ifrån, så det går bort. Nötkött är förbjudet i delstaten Maharashtra. Det finns många bra restauranger, men det är inte alls lika billigt som i Sydafrika. Och vinet är dyrt.

Än så länge har vi utforskat fyra olika supermarkets, alla rekommenderade av andra och välbesökta av expats. Den största var jag och Patrik i förra helgen och det var ett misstag. Hur mycket folk som helst, så man knappt kom fram i korridorerna. Så vi handlade inte så mycket, men det är enda stället där vi har hittat diskmaskins-tabletter. En box som kostade 500 kr! Så det känns oerhört lyxigt att kunna använda diskmaskinen. Förmodligen så handdiskar hemhjälperna, så man använder kanske inte diskmaskinen så mycket.







Sen finns det Natures Basket som skall vara en ekologisk butik som finns på flera ställen. De har ett bra utbud och det är ganska rent och fint. Men utbudet är ändå begränsat. Fast då är det ju lättare att välja. Kött och fisk köper vi fryst. I en av shopping-mallerna finns en upscale matvarubutik som är riktigt trevlig, men den ligger mer än 30 minuter bort.







Jag frågar alla om hur de gör med maten och det som är positivt är att alla affärer i stort sett levererar hem. Så det kommer definitivt att bli min melodi! Tänk att slippa handla, det är ju toppen! Och de flesta maider lagar också mat :) Ännu bättre! Jag har ju inte flyttat till Indien för att börja laga mat... Men Patrik kanske blir arbetslös förstås. Men alla är väldigt noga med hanteringen och rengöringen av alla råvaror. Och även förpackningar måste torkas av när de kommer hem för allt är så smutsigt och dammigt.



Så än så länge är det lite sparsmakat på vårt middagsbord, också beroende på att vi inte har så stort kök här på hotellet. Det känns lite som camping faktiskt, och det är ju i och för sig inte så dumt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Personliga möten i slummen

Monsun-kaos!