Borta bra men var är hemma?

Efter nästan två veckor i Europa är jag nu tillbaks i Mumbai sen några dagar. Det var underbart att vara hemma, att bo på Värmdö och träffa Alexander. Underbart att handla på Ica och andas frisk (om än väldigt kall!) höstluft. Det är hemma. Men mitt liv är inte där just nu. Det är här i Mumbai. Här är vår vardag med skola och jobb. Här måste vi handla och gå till doktorn, umgås och trivas. Men jag har inte vant mig vid det än, så när jag landade på Chhattrapathi Shivaji i måndags natt kändes det lite märkligt. Och dagen efter hade jag lite Sverige-baksmälla. Men efter ett tag, när jag träffat omtänksamma Anand, känt de varma vindarna mot kinden, träffat några av de underbart trevliga personerna på skolan började det gå över.


Det tar tid att vänja sig vid nya miljöer och nya sammanhang. Det tog tid i Sydafrika också, men det glömmer man så lätt sen när man känner sig hemma och allt blir vardag. Och det kommer att ta tid här också, även om jag tycker att det gått lite lättare än förväntat hittills. Men jag tror inte att jag kommer känna att jag bor och lever här förrän någon gång i vår. Den här hösten har ju minst sagt varit lite splittrad. Först den långa tiden på hotellet, sen alla skollov som vi fyllt med trevliga resor och så nu min tur till Berlin och Stockholm. Jag har egentligen bara bott i lägenheten i fyra veckor. Vi har kommit iordning riktigt bra, men vi håller fortfarande på att bo in oss. Bara att lära sig vilka strömbrytare som går till vad tar tid! Jag fixar med något varje dag. Har kommit ordentligt iordning i min studio som är toppen-bra, men drejskivan har inte hittat sin rätta plats än. Och bränn-ugnen står på balkongen. Och jag har inget bord till mina symaskiner än, det måste fixas. Men jag har ett eget rum, med trevlig utsikt och gott om förvaring!



Men det bästa är alla nya vänner jag får här! Så många trevliga, intressanta, varma och omtänksamma  personer. Idag hade vi månadens kaffe-morgon i vårt hus. En jättetrevlig blandning av personer från hela världen, både expats och indier. De flesta med barn, men på olika skolor. Eftersom alla är nyinflyttade så är alla verkligen intresserade av att knyta nya kontakter och lära känna sina grannar. Och vi kan hjälpas åt med olika tips om allt från var man handlar grönsaker till den bästa sjukgymnasten. För att inte tala om när det uppstår problem i huset, som läckande rörsystem och annat.


Till jul åker vi alla till Sverige. Det ser vi väldigt mycket fram emot! Och det kommer nog att kännas lite svårt att åka tillbaka när terminen börjar igen. Men sen hoppas och tror jag att detta också blir hemma. För hemma kan vara på flera ställen som tur är. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Personliga möten i slummen

Monsun-kaos!