Cooking class igen!!!

När jag flyttade till Sydafrika för fyra år sen sa jag till alla att jag har inte flyttat till Afrika för att börja laga mat. Och vad har hänt nu?? Efter två månader i Indien har jag varit på matlagningskurs TVÅ gånger! Känns nästan som en personlighetsförändring.

Anledningen är naturligvis enbart social. Min norska väninna här drog ihop oss skandinaver (vi är inte så många!) till en "Nordic cooking class". Anjali Pathek som är kock från England med indiskt ursprung har en cooking studio i Bandra, Flavour Diaries. När jag kom dit första gången undrade jag om jag hamnat rätt, men som till så många andra ställen här så är entrén väldigt anonym och lite som ett hål i väggen. Men på tredje våningen har Anjali en fantastisk matlagnings-studio med stora panoramafönster och all utrustning för att ett sällskap på 10-15 personer skall kunna lag mat samtidigt. Utanför ser man träd och Bandras hustak och det som försiggår där. Charmigt!


Första gången lagade vi indisk street food. Alla säger att det är den bästa maten i Indien, men det är kanske inte att rekommendera att köpa den på gatan. Men i Anjalis kök är det naturligtvis rent. Och Anjali är en jätteduktig instruktör. Vi fick lära oss om indiska kryddor och ingredienser och lagade flera små rätter såsom chicken tikka (små kycklingspett), papri chaat (små kex med massa gott på) och samosas (jättegoda, men pilliga att göra). Vi gjorde också en jättegod chutney på dadlar. Inget var så svårt att göra och riktigt roligt! Många ingredienser och en hel del hackande. Men det här kan jag kanske tänka mig att göra igen!






Idag lagade vi fransk bistro-mat, helt annorlunda från indiskt såklart. Och inte alls lika vackert i färgen. Fransk löksoppa, coq au vin och  apple tarte. Det här är ju matlagning som känns mer bekant. Trots att jag brände min lök lite, så blev soppen jättegod. Kyckligen var faktiskt lite smaklös, tror buljongen var lite klen. Och jag tog för lite äpplen på min tarte. Det är ju inte alls min grej att stå massor av timmar i köket, inte heller att planera för långa middagar, men i den här miljön var det jättetrevligt! Speciellt när det finns hjälpredor som plockar fram och plockar undan effektivt hela tiden. Och nu har jag några bra recept att ta till om andan skulle falla på ;) Patrik undrar när jag skall visa upp mina nya färdigheter hemma, men det får nog vänta. Jag köpte Anjalis indiska kokbok till Patrik. Och snart har vi nog en maid som hjälper till med maten :)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Personliga möten i slummen

Monsun-kaos!