Äntligen inflyttade!!!

I fredags kom så ÄNTLIGEN våra saker och vi kunde flytta in i vår lägenhet. Efter tre dagars flyttstök är jag rätt slut. Förra gången vi flyttade så gjorde Patrik hela grovjobbet och vi kom till dukat bord i Johannesburg. Jag hade helt glömt hur jobbigt det är att flytta in på ett nytt ställe!

I fredags förmiddag kom två vackra indiska lastbilar med alla våra saker som vi packade ihop i början av juni Johannesburg. De hade då passerat inspektion och tull här i Mumbai. Inga konstigheter där som tur var, de var bara intresserade av TV-apparater och mina symaskiner :) Min nya fina keramikugn passerade obemärkt förbi. Skönt. Tio flyttgubbar bar upp alla våra saker och packade sen upp allting. Allt under överinseende av Anand och Laxman. Men det hela flöt på ovanligt smidigt. Redan på eftermiddagen var de klara med all uppackning och ihopsättning av alla möbler. Och allt kom fram i helt och fint skick! Det enda som gått sönder var en av mina muggar, och det kan jag ju alltid göra nya! Efter all hantering i både Sydafrika och Indien, var jag helt inställd på att det skulle vara en hel del trasiga saker, men alla mina fina saker kom fram hela. Skänker en tanke till de rara, döva damerna som omsorgsfullt packade alla våra ömtåliga saker i Dainfern. När jag öppnade mina första kartonger med mina saker började jag nästan gråta. Tänk att det kan vara så emotionellt med egna ägodelar!









Johannes och Sebastian har kommit snabbt iordning i sina rum och de är mycket nöjda. De har gott om plats och egna badrum. Vårt sovrum är väldigt trevligt och framför allt är det SÅÅÅ skönt att sova i sin egen säng igen. Gästrummet är stort och rymligt. Min studio är i total kaos än så länge, men det är helt ok. Alla mina pyssel är här och det är det viktigaste. Min ugn står ute på balkongen och väntar på att bli inkopplad. En av pappas fint snickrade skohyllor försökte vi ställa utanför dörren till lägenheten, men då kom de och påpekade lite försiktigt att det behövde man tillstånd för. Så den fick flytta in i hallen igen.

Så nu bor vi här, i vår helt nya lägenhet i en ganska lugn del del av Mumbai. Tiden på hotellet har jag redan förträngt, inget där som jag kommer att sakna ett dugg. Och nu efter tre dagar så är alla möbler på plats, köket i ordning och det känns riktigt bra. Till och med internet fungerar ;) Det absolut viktigaste. Vi hade signat upp för en vecka sen, men inte hört något från leverantören, så jag sa till Patrik att det är nog läge att ringa och tjata lite. Det är ju trots allt Indien. Så i fredags ringde Patrik och undrade vad status var. Han fick ta i lit också, men hade han inte gjort det hade det tagit ytterligare en månad säkert att få internet inkopplat. Men nu skickade de en gubbe som kom mitt i allt flyttkaos för att installera. Det var ju inte så där enkelt precis, så han blev kvar till 7 på kvällen, men då fungerade det!!!








Ikväll har vi också invigt ugnen! Och det gick bra - Patrik lagade John Dory (en lokal fisk) och till det  drack vi en utmärkt Chardonnay från Sydafrika. Än så länge är vi väldigt bortskämda med sydafrikanska viner och vinkylen är ganska välfylld. Men snart måste vi nog fylla på med lite indiskt. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Personliga möten i slummen

Monsun-kaos!