Tillbaks från Sydafrika

Nu är vi åter i Mumbai efter en solig och underbar vecka i Johannesburg med massor av vänner, god mat, vin och återblickar. Det kändes så välbekant att komma tillbaks, men ändå så främmande. Det är inte längre hemma för oss, men det var härligt att återse framför allt alla vänner. Och tack vare utomordentligt boende på Chateau Christensson hade vi tillgång till både bil och golfbil! Jag körde Volvo med extra allt och Johannes körde golfbil :)

Den första som mötte oss på flygplatsen var Wilson, som Johanna hade skickat dit för hämta oss. Och hon hade inte talat om att det var oss som han skulle hämta, så tala om att han blev förvånad när han fick syn på oss! Det var verkligen roligt att se honom igen. Han bor kvar i vårt hus som han håller på och renoverar inför nya hyresgäster. Thoko och barnen har flyttat tillbaks till Malawi, så dem saknar han jättemycket. Det är inte så lätt att komma från fattiga länder där det är svårt att försörja sig.

Sebastians kompisar blev sååå glada att se honom och hans favoritgäng samlades igen. Föräldrarna som inte riktigt förstått att han skulle komma blev aningen paffa när han plötsligt dök upp på gatan och allt kändes som vanligt. Roligt! Mindre roligt var att stackars Sebbe blev ordentligt sjuk redan andra dagen och sen faktiskt fick tillbringa ganska mycket tid i sängen. Vi gjorde till och med ett besök hos vår favoritdoktor, Dr Grobbelaar som var glad att återse oss och försåg oss med det mesta av bra symptom-hämmande mediciner. Skönt att gå till doktorn i Sydafrika där man vet hur det funkar! På fredagen var Sebbe på benen igen och kunde följa med till skolan som planerat för att träffa gamla klasskamrater och lärare.


Johannes såg vi bara glimtar av under veckan, han hade fullt upp med att träffa vänner som är kvar i Dainfern och på dagarna var han i skolan. Sista dagen blev det också lite tennis med favorit-tränaren!

För mig blev det rena semesterveckan. Jag prioriterade att träffa så många vänner som möjligt och det värmer verkligen i hjärtat när alla blir glada och uppskattar att träffas igen. Jag blev bjuden på middag, kaffe och vinstunder. Det blev härliga promenader i vackra Dainfern och även ett yoga-pass med mina favorit-yogisar. Naturligtvis passade jag på att fixa naglarna och så fick jag tillfälle att återse Indhira, min hudterapeut som jag inte riktigt hann säga hejdå till i våras. Och så ett besök i keramik-studion. Det var nog det som kändes känslomässigt jobbigast faktiskt, eftersom jag saknar det så mycket. Men snart har jag min drejskiva och ugn på plats! Jag kunde också njuta av tystnad och fågelkvitter i Johannas fina trädgård. Det är en lisa för själen!



På det hela taget blev det en fin vecka med återknytning och avslut. Flytten i våras var så långdragen och trist och Dainfern kallt och mörkt när vi lämnade. Nu är det som bäst där och det kändes härligt att få tillbaka den bilden och känslan. Det har också varit tid för reflektion och tankar kring flytt och byte av kultur och miljö. Det är svårt att veta vad man har innan man lämnat det bakom sig, speciellt för barnen blev det väldigt uppenbart. Det är verkligen en utmaning och jag är så stolt över hur mina barn hanterar detta som inte är så lätt. Jag tror de har fått ett bra perspektiv på livet i Johannesburg nu som de inte riktigt hade när vi var mitt i det. Nu kommer det att kännas lätt att hålla kontakt med favorit-kompisarna som är kvar i Dainfern och jag tror båda två gärna åker och hälsar på igen. Och det gör jag med! Sydafrika är ett underbart land.

Men nu är vi åter i Mumbai (fortfarande hotell...) och vår vardag här börjar igen. Den här veckan ser vi fram emot att ÄNTLIGEN kunna flytta in i vår lägenhet. Om nu inga nya hinder dyker upp.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Personliga möten i slummen

Monsun-kaos!