Köket på plats!

Det här med köksutrustning och vitvaror var varit ett kapitel för sig de senaste veckorna.... Precis som i många länder kommer kök här utan vitvaror (så var det i Sydafrika också). Så för några veckor sen hade jag ett möte med mäklaren och en annan snubbe som var ansvarig för att beställa vitvaror till vårt helt nya kök. Och då blev jag varse att vissa saker tar man för givet. Som att ett kök har en ugn t.ex.. Och att det finns plats för kylskåp. När jag kom upp till lägenheten såg jag direkt att diskmaskin och tvättmaskin var adekvat planerat för, inga konstigheter där. Men när vi skulle bestämma kylskåp började gubbarna klia sig i huvudet när det insåg att det breda fina utrymmet som var avsett för ändamålet inte alls var tillräckligt djupt. Max 40 cm. "Jaha", sa de, "då får vi beställa ett inte så djupt kylskåp". "Det blir nog svårt" sa jag, det finns inte så grunda kylskåp i amerikansk modell". "Oj, oj, då kommer ni inte att kunna ta in och ut gasbehållarna som skall vara i skåpet här nere". "Det var ju mindre bra", sa jag och tänkte att det var inte någon köksarkitekt som varit inblandad här inte. Efter lite dividerade var de i alla fall överens om att det nog skulle gå ändå och jag fick välja ett kylskåp ur en katalog. Sen undrade jag var spisen skulle vara. "Här, det är en tabletop gasspis som står direkt på bänkskivan". Jag sa till Patrik att det kommer att kännas som camping ;) "Men ovanför är det planerat för en skorsten". Ok, skorsten är fläkt, och det är ju toppen för det hade vi inte någon i Sydafrika. 

Men nu kom vi till det mest besvärliga (vilket jag hade fått viss hint om innan). Ugn. "Var skall ugnen vara?", frågade jag. "Ugn? Ni skall ha en microwave with grill". "Jag kan ha vilken microwave som helst", sa jag, "men jag måste ha en riktig ugn". "Ja, en microwave with grill", och så visade de en lite större micro som man kunde få med blommönster på! "Nej, det går inte. Jag måste kunna laga mat i ugnen och baka och så". "Ja, men en microwave with grill blir det". Suck! Det kändes som att prata med en vägg, eller i alla fall med två indiska män som förmodligen aldrig använt ett kök själva. Jag sa att detta måste de bara lösa, och föreslog att de helt enkelt kopplade in en vanlig spis, men det är tydligen inte så enkelt. Och sen frågade jag när allt skulle vara på plats (vid det här laget började jag bli väldigt nervös att, trots alla förseningar med containern, lägenheten i alla fall inte skulle vara bebolig när sakerna väl kommer).  Det tar bara 3-5 dagar efter beställning, och vi beställer nu om vi kan hitta en ugn. Bra sa jag, men tänkte något annat.

En vecka senare, dagen innan vi åkte på semester, var jag i lägenheten igen för att få nycklarna. Inget hade hänt. Nu var Patriks inköpschef med eftersom han varit ansvarig för förhandling och kontrakt. "Ugnen är ett problem. Det får bli en microwave with grill". "Nej, det måste bli en ugn, sa jag. Hur kan man ens planera för ett helt nytt kök, utan att tänka på ugn????" "Ja, men se här, en microwave with grill är inte så dumt". "Lös problemet sa jag, och förresten när är resten av vitvarorna på plats?". "Ja", sa beställningsgubben "det kan ju bli lite bekymmer när man beställer ibland om det inte finns på lager och så". "Det bryr jag mig inte om, när är sakerna på plats? Vi väntar inte en enda dag extra på att flytta in i den här lägenheten, vi är helt utless på att bo på hotell!". Jag förstod på deras miner att de inte alls förstod problemet. Vi bor ju på ett fem-stjärnigt hotell, är det inte bra nog? Då tog jag i lite och vände mig till Patriks inköpschef och frågade hur han hade kunnat godkänna ett kontrakt och börjat betala hyra för en lägenhet som inte var inflyttningsklar? Jag log lite också för att inte skrämma upp honom för mycket. Känns ju inte riktig bra att bli känd som "den där arga VD-frun"... och inte riktig min stil heller. 

När jag kom hem sa jag till Patrik att nu åker vi till Johannesburg, se till att det här löser sig under tiden. Det behövs nog lite uppföljning. Och till min förvåning så kom det mesta på plats när vi var borta förra veckan. Jag fick flera uppdateringar både från mäklaren och inköpschefen under veckan, med bilder och allt. Men allt var inte installerat förstås. Så idag har jag varit i lägenheten hela dagen för att få demonstrationer av hur en diskmaskin, en tvättmaskin och spis och fläkt fungerar. Gastuberna är på plats tack vare Laxman som varit ansvarig för gasgubbarna, tvätt- och diskmaskin har mäklaren ansvarat för och ugn- och fläktmannen kom också när Laxman ringde honom. Både Laxman och Anand har hjälpt mig hela dagen med alla gubbar. Både att se till att de kommer i tid och med att översätta på plats. När det gällde gastuberna fick Laxman även fixa slang och hjälpa till med montage. Våra fantastiska chaufförer är så bra och så pålitliga! De har också varit med och översett slutstädning och installation av gardiner i veckan. Riktiga klippor! 







Ugnen då? Jo, till slut hittade de en inbyggnadsugn som nu står i ett hörn i köket, direkt på bänkskivan.  Redan när jag såg den undrade jag i mitt stilla sinne om de tänkt på att en ugn inte kan gå på vanlig säkring. Men ugnskillen kom och kopplade in ugnen på ett av uttagen i köket. När han satte på den, så gick säkringen efter 5 minuter. Det behöver man inte vara ingenjör för att förstå, tänkte jag... Jag kollade dessutom i elskåpet för att se vilken säkring som gått, och konstaterade att den var av samma kaliber som alla andra i skåpet. "Vi får ta hit en elektriker", konstaterade Laxman. Sagt och gjort. När elektrikern kom försökte jag förklara problemet, men nejdå, ugnen var inkopplad på en "heavy duty" som han sa. "Tror inte det sa jag", men sa inte att jag nog visste vad jag pratade om. Jag är ju trots allt "madam", inte något annat i deras värld. Vi slog på säkringen och jag insisterade att vi skulle prova igen på 220 grader en stund. Och efter 5 minuter så gick säkringen. Då gick elektrikern med på att faktiskt kolla hur det såg ut i elskåpet. Han bytte några kablar (med huvudsäkringen avslagen som tur var!) och sen funkade det faktiskt. I alla fall i 10 minuter ;) När jag skall koppla in min keramikugn får jag nog ringa den här snubben igen... Eller kanske redan när jag lagar mat första gången ;) 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Personliga möten i slummen

Monsun-kaos!